Saturday, October 9, 2010

Kenapa manusia perlu meminta-minta kalau boleh berusaha...

Assalamuaalaikum...

Entry kali ini wani nk citer pasal apa yang wani lihat semalam masa berada kat area Bandar Kota Bharu, cerita tentang seorang peminta sedekah dan bayinya.

Sebenarnya dah banyak kali wani terserempak dengan mereka, setiap kali wani pergi bank or lalu kat kawasan Dewan Perniagaan Cina Kota Bharu tue....mesti nampak pakcik tu dengan bayi kecilnya sedang meminta rezeki dari sesiapa sahaja yang keluar dari bank. Bayi  kecil yang tak berdaya itu di bawa ke hulu kehilir....tak kira panas dan hujan...kaki lima bank dah jd macam tempat berteduh seharian mereka...
Dekat kawasan tu ade 3 buah bank rsnye...Bank Islam, Maybank n CIMB (klu tak silap lah..). 3 tempat ni lah biasa nye mnjadi tempat untuk mereka mencari rezeki......wani terfikir...kenapa lah pak cik ni tak cari kerja...sedangkan pada pandangan wani tak de sikit pon kekurangan yang menghalang die dari bekerja..
umo pakcik tu mungkin awal 40an,tgk pada dirinya yang masih kelihatan kuat... tapi kenapa pilih untuk meminta sedekah, sedangkan die boleh berusaha mencari kerja.

Mungkin kerja sebagai pengemis tak menjadi masalah bagi die...tapi tak kesian kah die kepada bayinya yang di dukung ke hulu kehilir tu....bayi kecil yang sepatutnya di jaga dari cahaya matahari dan hujan tapi terpaksa melalui kehidupan yang penuh debu dan habuk.....kalau pakcik itu merasakan yang dirinya sendiri layak di gelar pengemis kenapa mesti mempergunakan bayinya untuk meraih simpati?

Waktu wani lalu kawasan itu dalam pukul 7 ptg semalam..wani nampak pakcik itu ade kat depan CIMB, tgh bersiap untuk balik...kecian sangat tgk bayi die yang kelihatan sangat keletihan dan tak bermaya, tertidur di bahu ayahnya....

Ya Allah, kesiannya bayi sekecil itu perlu berhujan dan panas semata2 kerana ayahnya yang malas berusaha....
Maaf kalau bahasa wani kasar...tapi memang benar...kalau die mengemis tanpa bayi itu bersamanya mungkin takkan ade orang yang bersimpati pada dirinya. Ikhlasnya, wani rasa pakcik itu boleh berusaha mancari kerja...walaupun kerja2 biasa....tapi kenapa tak berusaha?


Sincerely me,

3 comments:

  1. huhuhu..tu la....dlm dunia skrg ni...xde lagi benda y mustahil...
    benda y kite pikirkan takkan jadi...boleh blaku bile2 mase...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

My Entry Tags...

Tazkirah (39) Mine (25) Info (8) My Song (8) Cinta (6) Lawak (3) hobi (3) Masak (2) Movie Review (2)